Vikten av att ha en sociala medier strategi

Jobbar du med sociala medier? Eller har du kanske ansvar för ditt företags sociala medier? Då behöver du ha en sociala medier strategi!  

Vad är en sociala medier strategi?

Man skulle kunna säga att en sociala medier strategi är som en mall för hur du ska använda dina sociala medier. Med en tydlig strategi är det lätt att lämna över arbetet till någon annan om när du själv inte hinner med eller av andra anledningar inte kan skapa innehåll till era kanaler. 

En sociala medier strategi ska vara lätt att förstå för vem som helst, den ska vara så tydlig att man ska kunna läsa den och direkt känna sig säker på vad företagets mål med sociala medier är, vilken typ av inlägg man ska skapa, var och när man ska posta nytt innehåll, och hur posterna ska se ut rent visuellt.

Varför behöver man en sociala medier strategi?

Att ha en strategi för sina sociala medier underlättar otroligt mycket i arbetet med sociala medier, speciellt om ni är fler personer som lägger upp innehåll på era sociala medier. En strategi ska hjälpa er att skapa flöden som återspeglar er verksamhet på ett sätt som gör er målgrupp intresserad. 

En sociala medier strategi kan dessutom effektivisera ert arbete med sociala medier och spara er tid som kanske annars läggs på att fundera på till exempel var och när ni ska posta ert innehåll, vilken typ av innehåll ni ska posta och vad målet med posterna är. Med en strategi har ni halva jobbet gjort bara genom att alla vet exakt vad som förväntas.

Det blir dessutom lättare att producera flera inlägg åt gången då ni redan i förväg vet vad och när ni ska posta. Ni kan producera hela veckans eller månadens innehåll vid ett tillfälle så behöver ni inte lägga tid på det lika ofta. Genom att producera allt innehåll vid samma tillfälle kan ni dessutom effektivisera skapandet då det ofta tar mindre tid att göra flera inlägg på en gång än att göra ett i taget. 

Vad innehåller en sociala medier strategi? 

Vad en sociala medier strategi innehåller varierar lite mellan olika företag, men det finns några punkter som alltid bör finnas där och det är följande: 

  • Ert syfte med sociala medier
  • Era nyckeltal för sociala medier
  • Er målgrupp
  • Vilken typ av innehåll ni ska posta
  • När ni ska posta ert innehåll
  • Vilka kanaler ni ska finnas på
  • Hur ni ska kommunicera med er målgrupp (tonalitet) 

Tänk på att en sociala medier strategi behöver uppdateras med jämna mellanrum. Ett bra tips är att granska den en gång om året och utvärdera hur det har fungerat, vad som varit bra och vad som varit mindre bra och vad som behöver justeras inför kommande år. I början kan man behöver granska den lite oftare, två till fyra gånger per år, för att se att man är på rätt väg och inte går för länge med att jobba med strategier som inte fungerar.

Har ditt företag inte en sociala medier strategi? Sätt er ner och gör en på en gång! 

4 Kommentarer

  1. Pingback: Det här behöver du veta om du vill jobba med sociala medier – Social Media School

  2. Pingback: Det här behöver du veta om du vill jobba med sociala medier

  3. Pingback: 10 tips för ett bättre flöde på Instagram - Social Media Schoo

  4. Pingback: 5 anledningar till att du borde använda Facebook Pixel

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *