Varför ska du ha en freebie?

Gratis är gott!

Freebiens tid är här! Det erbjuds freebies till höger och vänster och man blir nästan förvånad när det är någon som inte erbjuder en. Men varför behöver du som företag egentligen en freebie?

Jo, en freebie, som är något du ger bort gratis, används i de flesta fallen för att locka folk att börja prenumerera på företagets nyhetsbrev. Marknadsföring via nyhetsbrev kan vara ett otroligt kraftigt verktyg, för de personer som finns med på din e-postlista vet du är intresserade av vad du har att erbjuda.

För några år sedan, innan våra inkorgar svämmade över med mail, och man faktiskt hann öppna dem, var det inte så himla svårt att fylla på sin e-postlista. Idag ser det lite annorlunda ut. Vi är betydligt med restriktiva med att dela ut våra e-postadresser, framförallt när det gäller nyhetsbrev. Så, hur ska vi då få folk att skriva upp sig på våra listor?

Jo, vi lockar med något gratis, en freebie. För gratis gillar vi. “Ta del av min e-bok” eller “Få mina favoritpresets helt gratis!” och “lämna din e-postadress så skickas den på en gång” är något många av oss ser flera gånger om dagen. Eller hur?

 

Vad är en bra freebie?

En bra freebie är något som du behöver göra en gång och sedan kan använda i flera månader, eller till och med år. Den ska fånga just din målgrupp, den ska både göra dem intresserade av ditt varumärke och ge dem något av värde. En av de allra vanligaste sakerna att ha som freebie är en e-bok av något slag. En e-bok är billig att göra, och är ofta något människor gärna ger bort sin e-postadress mot.

Föreställ dig att du jobbar på en resebyro som främst säljer resor till spanien. Vad kan vara en bra freebie för resebyrån?

Några exempel kan vara:

  • En e-bok där du tipsar om de 5 vackraste platserna i Spanien.
  • En serie med mail där du lär ut grunderna i spanska.
  • En checklista med saker man bör veta om man ska resa till spanien.
  • En e-bok med fraser som är bra att kunna på resan i spanien, i ett format som är lätt att skriva ut och ta med sig.

Din freebie bör:

  • Vara digital
  • Inte behöva jobbas med (förutom eventuell uppdatering) efter att den är klar
  • Vara attraktiv för just din målgrupp
  • Vara visuellt och till innehållet passa in i ditt varumärke
  • Ge något av värde
  • Väcka intrese för ditt varumärke och den/de produkter eller tjänster du erbjuder

 

Så, nu när du vet vad en freebie är och hur du gör en bra är det bara att börja fundera på vad som passar just ditt företag! 

 

Vill du läsa mer om hur du ska kommunicera på sociala medier? Det kan du göra här.

2 Kommentarer

  1. Jamesacink 27 april, 2020 at 07:57

    Rather insightful looking frontward to returning.

    Reply
  2. xxx 24 augusti, 2020 at 18:42

    It’s in reality a great and useful piece of info.
    I am happy that you simply shared this useful info with us.
    Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

    Reply

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *