Vad är social media marketing? (SMM)

Vad innebär social media marketing? 

Social media marketing, eller SMM som det förkortas, är helt enkelt marknadsföring via sociala medier. 

De största plattformerna inom sociala medier är idag Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinterest, YouTube, och Snapchat. Tänk på att du inte behöver finnas på alla plattformer, det är bättre att börja med en eller två och se till att producera riktigt bra material till de kanalerna än att finnas överallt och göra det lite halvdant. 

De olika plattformerna kräver olika tonalitet för att generera det bästa möjliga resultatet, tänk på att anpassa ditt innehåll efter var du ska posta dem. Att lägga upp en bild från en snapstory på LinkedIn eller en text från Twitter på Snapchat skulle förmodligen inte ge några bra resultat, och skulle till och med få dig att se oprofessionell och oseriös ut.

Vad betyder SMO?

SMO står för social media optimization och är en av de viktigaste byggstenarna i social media marketing. Målet med SMO är ofta att dra besökare till din webbplats och görs vanligtvis på två sätt; dels genom att göra det lätt för andra att dela och/följa era inlägg på sociala medier, dels genom att publicera material i dina sociala medier. 

Genom att jobba på att förbättra din SMO kan du förhoppningsvis få dina inlägg delade fler gånger, och att få dina inlägg delade är det bästa som kan hända dig på sociala medier. Efter att få nya kunder så klart. Genom att andra delar dina inlägg kommer du synas framför den personens vänner eller följare. När någon delar ett inlägg på till exempel Facebook betyder det att den personen tycker att innehållet är tillräckligt värdefullt för att dela med sig av det till sina vänner, och eftersom vi har en tendens att lita och lyssna mer på människor som vi känner än på företag är det otroligt bra marknadsföring för dig.

Fördelarna är många

En av fördelarna med att marknadsföra sig genom sociala medier är att det ger målgruppen ett lätt sätt att ställa frågor och att komma i kontakt med er. De kan genom kommentarer eller meddelanden ställa frågor till er och få ett svar som många gånger känns mer personligt är på andra kanaler. Att skapa en relation som målgruppen ser som mer personlig har visat sig vara otroligt effektivt för att öka försäljningen. 

Förutom att bygga en relation till dina kunder kan social media marketing även förbättra din sökmotoroptimering. Google och andra sökmotorer gillar nämligen att se att din webbplats länkas till och besöks via länkar på andra sidor, som till exempel dina sociala medier. Om du dessutom sökmotoroptimerar dina sociala medier kan du många gånger driva ännu mer tragik till din webbplats genom att även dina sociala kanaler syns i sökningar på Google.

Vill du veta mer om varför du som småföretagare bör använda dig av social media marketing? Lär gärna inlägget 15 anledningar att marknadsföring via sociala medier är ett måste för alla småföretagare

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *