Vad är Reels? (Instagrams senaste funktion i stories)

Instagrams senaste satsning

Instagram har lanserat en ny funktion som kommer finnas tillgänglig i stories, funktionen kallas Reels och påminner väldigt mycket om TikTok som växer sig allt större.

Funktionen Reels låter dig göra 15-sekunders videor där du kan lägga på musik och effekter för att sedan posta och med lite tur hamna på “Top Reels” under fliken utforska. Förutom att välja musik från från biblioteket som finns i appen kan du även använda ljudet från andra användares videor och mixa med ditt eget material.

Men är inte Reels en kopia av TikTok? Instagrams produktchef Robby Stein svarar i en intervju “No two products are exactly the same, and at the end of the day, sharing video with music is a pretty universal idea we think everyone might be interested in using. The focus has been on how to make this a unique format for us.” Han fortsätter: “Your friends are already all on Instagram. I think that’s only true of Instagram.”

Hur fungerar Instagram Reels?

Reel hittas i stories bredvid Boomerang och  Superzoom, här kan du antingen spela in en video utan ljud, använda ljudet från en annan användares Reel som du hittat genom till exempel hashtags eller explore, eller lägga till musik från Instagrams ljudbibliotek. Du väljer ljudet till din video och kan sedan spela in eller ladda upp en eller flera videor att visa till det valda ljudklippet.

Du kan även lägga till text som visas under hela eller bara utvalda delar av din video.

Ladda upp dina Reels

När du är nöjd med din video laddar du upp den som en publik story, en story för näre vänner eller skickar till en eller flera användare. Reels som laddas upp som publika kan även visas under Top Reels på sidan utforska.

Precis som med vanliga stories kan du spara dina Reels i som en höjdpunkt i din profil och din Reel har då chans att visas under Top Reels även efter de 24 timmarna som de visas i din story.

Hur påverkar Reels användandet av Instagram?

Reels kan verka likt stories, men till skillnad från stories som är spontant och ofta visar en avskalad med personlig sida av användaren ger Reels dig möjlighet att planera dina videor och fånga publiken på ett nytt sätt.

Här kan du se Instagrams demovideo för hur Reels kommer se ut:

 

Annonsering på Reels

Precis som på stories och i flöden på instagram finns det möjlighet att annonsera mellan användares Reels, något som företag kan dra nytta av, kanske framförallt i början av lanseringen när konkurrensen om reklamutrymmet inte är lika stort.

Finns Reels i Sverige?

Än så länge är funktionen endast lanserad i Brasilien för att Instagram ska kunna utvärdera den nya funktionen och ta ett beslut i om den ska tar vidare och lanserat även i resten av världen.  Vi håller tummarna för att vi snart får prova Reels även här i Sverige.

 

Vad tror du om det nya funktionen? Slår den igenom och sprider sig till resten av världen?

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *