-
Intro
-
Modul 1 - De största plattformarna
-
Modul 2 - Att skapa framgångsrikt innehåll
-
Modul 3 - Sociala medier strategi
-
Intro
-
Lektion 1 – SWOT-analys
-
Lektion 2 – Vad är ditt syfte med sociala medier?
-
Lektion 3 – Målgrupp
-
Lektion 4 – Vilken tonalitet ska du ha?
-
Lektion 5 – Vilka sociala medier ska du använda?
-
Lektion 6 – När ska du posta?
-
Lektion 7 – Grafisk profil
-
Lektion 8 – Vilken typ av innehåll ska du posta?
-
Lektion 9 – Hur ska du hantera kritik?
-
Lektion 10 – KPI och ROI
-
Intro
-
Modul 4 - Grunderna i digital marknadsföring
-
Modul 5 - Annonsera på Facebook och Instagram
-
Modul 6 - Lär dig att läsa av din statistik
-
Modul 7 - BONUS - Bra program och hjälpmedel
-
Avslut
Detta innehåll är skyddat. Du måste logga in och anmäla dig till kursen för att se innehållet.
Hej! Youtube känns spontant inte som en klockren social kanal för mitt varumärke, då känns Instagram mer rätt. Men samtidigt verkar video så pass viktigt, och Youtube den näst största sökmotorn. Hur ska vi tänka här? Hur ofta bör man publicera på Youtube? Att producera videor kan ju vara rätt tidskrävande.
Och har du exempel på hur man ska tänka för att dyka upp bland sökresultat på Youtube, ska man tänka likadant som med Google? Jag har inte riktigt tänkt på Youtube som en sökmotor tidigare. 🙂
Det kan vara svårt att ställa om till att börja använda Youtube när man aldrig gjort det innan, så om det inte känns helt bekvämt eller rätt skulle jag prova att börja i liten skala. Prova att göra en video för att se hur det känns, om det känns okej, börja med en i månaden eller en varannan vecka. Som du säger så är det tidskrävande att skapa videor.
Om Youtube inte känns som rätt kanal att skapa organiskt material på kanske annonsering funkar bättre?
Det gäller att hitta något som passar just din verksamhet. Den senaste tiden har jag sett många företag använda YouTube för att visa upp sina produkter istället för att bara använda bilder. Det är till exempel bilhandlare som gör videor för bilarna de säljer, mäklare som visar upp hus och byggvaruhus som gör DIY- och instruktionsvideor. Kanske kan du få lite inspiration från dom?
Ja precis, För att komma upp på sökningar bör du tänka som du gör med Google, använd rätt taggar, rubriker biskrivningar och bilder för att synas i relevanta sökningar och för rätt målgrupp. Du kan läsa lite mer om hur du optimerar ditt innehåll på YouTube i kapitlet “Statistik på Youtube” 🙂
Min målgrupp är kvinnor 40-60, är jag rätt ute om jag tänker att jag ska använda mig av facebook och instagram enbart?
Det beror lite på hur din målgrupp ser ut, inom vissa branscher kan man få en bra spridning på även till exempel LinkedIn och Twitter, men det beror som sagt på var just dina 40-60 åringar håller till online. Men ja, generellt sett tycker jag att Instagram och Facebook låter bra för din målgrupp. Du kan alltid kika på den senaste statistiken från “svenskarna och internet” för att få lite bättre hum om vad som kan passa dig bäst.