85 studenter

Webbkurs: Sociala medier som marknadsföring

inkl. diplomering

Det här lär du dig i kursen

Modul 1 – De största plattformarna

Känner du till de dolda funktionerna på Instagram och vet du hur svenskarna använder de olika plattformarna? Om inte så lär du dig det här!

För att få ut så mycket som möjligt av kursen behöver man förstå hur de olika plattformarna fungerar och grunderna i de olika funktionerna.

vad är social media marketing smm

Modul 2 – Att skapa framgångsrikt innehåll

Det absolut viktigaste i sociala medier är att leverera bra innehåll. Oavsett om du jobbar med dina egna kanaler eller skapar material åt ett företag behöver du kunna skapa innehåll som fångar målgruppens intresse. Du lär dig även att analysera resultatet för att få så bra resultat som möjligt.

Modul 3 – Sociala medier-strategi

Hur ska du jobba med sociala medier? Som småföretagare underlättar en sociala medier strategi otroligt

mycket i det dagliga arbetet och är absolut nödvändigt om ni är flera som jobbar med samma konto. Du lär dig att skapa en strategi och kan välja att göra en strategi för din verksamhet.

därför ska du använda facebook pixel

Modul 4 – Grunderna i digital marknadsföring

Du behöver inte bara ha en strategi för dina sociala medier och kunna skapa bra innehåll. Om du inte vet vad du ska göra med materialet finns det ingen mening med att lägga tid på det. Därför är det otroligt viktigt att känna till grunderna i digital marknadsföring. Vi går igenom bland annat hur du ska tänka när du skapar en målsida, hur du utökar din e-postlista och hur du använder en företagsblogg för att öka försäljningen.

Modul 5 – Annonsera på Facebook och Instagram

Är du en av dem som klickar på “boosta post” eller slänger in lite pengar när Facebook föreslår att du ska annonsera för att nå ut till fler? Sluta med det på en gång! Här lär du dig, steg för steg, hur du ska annonsera för att få bättre resultat.

Modul 6 – Lär dig att läsa av din statistik

Det är svårt att utveckla sitt material om man inte vet vad målgruppen gillar och inte, och vilket material som ger bäst resultat. Därför är det viktigt att kunna läsa av och förstå hur du använder statistiken för att utveckla ditt innehåll och förbättra dina resultat.

Modul 7 – BONUS – Bra program och hjälpmedel

I modul 7 delar jag med mig av program och hjälpmedel som jag använder för att underlätta det dagliga arbetet med sociala medier. Jag pratar även lite om tekniktips. I slutet av modulen har jag samlat ett gäng extra mallar utöver de som finns i lektionerna, för att underlätta ditt arbete med sociala medier och digital marknadsföring.

Webbkursen Sociala Medier För Småföretagare är gjord för dig som är småföretagare, ansvarar för sociala medier på ett mindre företag eller bara vill lära dig mer om hur du kan använda sociala medier för att förstärka dina kundrelationer, öka varumärkeskännedomen och på sikt även öka försäljningen.

Kursen är utformad så du ska kunna gå den utan att ha någon som helst erfarenhet av sociala medier. Vi går igenom allt från början och har steg-för-steg-guider och instruktionsvideor i hur du kommer igång med de vanligaste plattformarna, skapar annonskonton och annonserar i sociala medier. Vi går även in på djupet i allt från hur du gör en strategi för dina sociala medier till vilka plattformar som passar till vad och hur du gör både säljande och engagerande innehåll till dina olika kanaler.

Till många av lektionerna finns det nedladdningsbart material och mallar som du kan använda i arbetet med dina sociala medier.

Den här kursen är helt enkelt för dig som vill utöka din kunskap om hur du kan använda sociala medier i din marknadsföring.

Läroplan - Sociala medier för småföretagare

Modul 1 - De största plattformarna

Lektion 1 – Facebook
Lektion 2 – Instagram
Lektion 3 – LinkedIn
Lektion 4 – Pinterest
Lektion 5 – YouTube
Lektion 6 – Twitter

Modul 2 – Att skapa framgångsrikt innehåll

Lektion 1 – Att välja användarnamn
Lektion 2 – Resurser
Lektion 3 – Sökmotoroptimering
Lektion 4 – Hashtaggar
Lektion 5 – Bild
Lektion 6 – Video
Lektion 7 – Rubrik
Lektion 8 – Text

Modul 3 - Sociala medier strategi

Lektion 1 – SWOT-analys
Lektion 2 – Vad är ditt syfte med sociala medier?
Lektion 3 – Målgrupp
Lektion 4 – Vilken tonalitet ska du ha?
Lektion 5 – Vilka plattformar ska du använda?
Lektion 6 – När ska du posta?
Lektion 7 – Grafisk profil
Lektion 8 – Vilken typ av innehåll ska du posta?
Lektion 9 – Hur ska du hantera kritik?
Lektion 10 – KPI och ROI

Modul 4 - Grunderna i digital marknadsföring

Lektion 1 – Annonsera på Youtube
Lektion 2 – Annonsera på andra sociala medier
Lektion 3 – Influencer marketing
Lektion 4 – Att använda en företagsblogg som marknadsföring
Lektion 5 – Målsidor
Lektion 6 – A/B-test
Lektion 7 – E-postlista
Lektion 8 – Tävlingar och utlottningar

Modul 5 - Annonsera på Facebook och Instagram

Lektion 1 – Kom igång med ditt Facebook Business Manager konto
Lektion 2 – Skapa en kampanj och annonsgrupp
Lektion 3 – Målgrupper och annonstyper
Lektion 4 – Skapa din första annons
Lektion 5 – Resultat och optimering
Lektion 6 – Återannonsering
Lektion 7 – Facebook Pixel

Modul 6 - Läs av din statistik

Lektion 1 – Statistik på Instagram
Lektion 2 – Statistik på Youtube

Modul 7 - BONUS

Lektion 1 – Hootsuite
Lektion 2 – Tekniktips
Lektion 3 – Bild- och videobehandling
Lektion 4 – Bra hjälpmedel och appar
Lektion 5 – Nedladdningsbara PDEer

 


Om du har några frågor om kursen, kontakta mig gärna via messenger. Du hittar chatten längst ner i högra hörnet här på hemsidan. Om du föredrar att skicka e-post, använd dig av kontaktformuläret som du hittar HÄR eller skicka ett mejl till info (a) socialmediaschool.se.

Jag ser fram emot att ha dig som en del av gänget här på Social Media School!

Instruktör

Andrea Hansson

4 999kr 2 999kr