Bli proffs på att kommunicera på sociala medier!

Har du hand om sociala medier i ditt företag? Eller är du företagare och funderar på att börja använda sociala medier? Att veta hur du ska kommunicera med din målgrupp på sociala medier är otroligt viktigt om du vill ha en så hög ROI (return on investment) som möjligt. Olika plattformer kräver olika typer av kommunikation, det samma gäller olika målgrupper. Den som har en målgrupp som är 16-20 år och till störst del finns på Youtube bör inte kommunicera på samma sätt som den som har en målgrupp som är 55-65 år och finns på Facebook. 

Så, vad är det som gäller då? 

Till att börja med ska vi gå igenom vad som gäller för de olika plattformerna och hur kommunikationen kan skilja sig mellan dem. För visst är det så att olika plattformer kräver olika typer av kommunikation, på vissa kommunicerar du bäst med bild eller video, på vissa med text, en del är formella och andra mer avslappnade. 

Facebook

Facebook är den allra största plattformen, men även en av de där det är svårast att synas i bruset av miljarder inlägg som delas varje dag. På facebook väljer allt fler företag att ha en mer personlig ton i sin kommunikation och visar målgruppen att et finns riktiga människor bakom företagen. Kanske har du sett det ökade antalet inlägg och annonser där företagare har spelat in en video med vad som ser ut att vara en mobilkamera och pratar avslappnat och ledigt om något som företaget står för eller erbjuder? 

Använd tydliga rubriker och bilder som är iögonfallande, du har bara ett par sekunder på dig att fånga intresse innan målgruppen har skrollat vidare till nästa inlägg.

På Facebook kommunicerar du bäst genom att inspirera din målgrupp. Om du vill ha bra respons behöver du ge något av värde till din målgrupp. Inspirera eller lär dem något, ge dem något som är värt att stanna upp för. 

Instagram

Instagram, bildernas plattform. På instagram kan du kommunicera med en lite mer avslappnad och personlig ton än på till exempel LinkedIn. Här kan du låta din målgrupp följa med dig under dagen i dina stories och svara på deras meddelanden på ett sätt som bygger en mer personlig relation till din målgrupp. På instagram kan du fånga din målgrupp med inspirerande bilder och texter, ha gärna en lite mer personlig ton här.

Youtube

Visste du att alla ungdomar använder Youtube (enligt undersökningar av Svenskarna och internet)? På Youtube kommunicerar man generellt ganska avslappnat, du släpper in din målgrupp för att se vem du är och vad du gör. Att använda sig av video ger ofta en mer personlig känsla som bygger långvariga relationer med mer tillit. Precis som på Instagram kan du hålla en lite mer personlig ton här och låta din målgrupp följa med bakom kulisserna. 

LinkedIn

LinkedIn är världens största professionella nätverk och är den plattform där du ska hålla en professionell ton, här kommunicerar man som bäst genom att prata om de senaste trenderna inom ert expertisområde, dela med er av företagets visioner och andra företagsrelaterade prestationer. Här kan du prata om dina nyheter och interagera med din målgrupp eller andra företag på ett mer professionellt plan. 

Anpassa dig efter din målgrupp

Det är inte bara plattformen som avgör hur du kommunicerar på ett effektivt sätt som bygger relationer på sociala medier, att anpassa dig till din målgrupp är minst lika viktigt. 

Kommunicera som din målgrupp kommunicerar. Är din målgrupp medelålders finansmän? Då ska du nog hålla en ganska formell ton och använda bilder och videor som speglar detta. Att lägga upp ett inlägg eller svara på kommentarer med mängder av emojis eller chockrosa bilder är förmodligen inget som din målgrupp kommer uppskatta. Välj istället att anpassa ditt språk och din grafik efter vad som passar bäst för just din målgrupp.

Genomgående på alla plattformer

Om du inte vet hur din målgrupp kommunicerar behöver du göra din research. Titta på hur din målgrupp kommunicerar med varandra, gå in på dina konkurrenters sociala medier och titta på hur de kommunicerar med målgruppen. Vilken typ av kommunikation ser ut att ge bäst resultat? Svarar din målgrupp bäst på avslappnade inlägg med emojis eller ser de ut att uppskatta en mer formell ton? Svarar de med långa och utförliga svar eller med korta och koncisa svar? 

Om du fortfarande inte är säker på hur du ska kommunicera med din målgrupp kan du prova dig fram. När du har hittat det bästa sättet att kommunicera med din målgrupp, håll dig till det. Att förändra din kommunikation för ofta gör det bara förvirrande och det blir svårt att få en tydlig bild av vilka ni är.

Genomgående på alla plattformer

Var tydlig

Oavsett vilken eller vilka plattformer du använder dig av är det viktigt att du är tydlig i vad du vill säga. Oftast kommunicerar vi med text och bild och där finns det stor risk för missuppfattningar om du inte ser till att vara extra tydlig. 

Var effektiv

I sociala medier stannar vi oftast inte upp och läser längre artiklar, var därför effektiv i det du skriver, linda inte in det i massa onödigt som inte tillför något. Självklart betyder det inte att du ska skriva en mening och sen vara nöjd med det. Skriv det du vill dela med dig av, men gör det lättläst.

Dela in i stycken

Om du ska skriva en längre text, dela gärna in det i flera stycken och ha inte mer än ett några meningar i varje stycke. På så sätt gör du det lättare för målgruppen att läsa och det känns inte lite tungt som en lång text utan stycken skulle göra. 

Håll alltid samma tonalitet på plattformen

Oavsett vilken tonalitet du valt att använda se till att vara konsekvent i vilken tonalitet du använder. Tonaliteten kan skilja sig mellan olika sociala kanaler, men när du bestämt dig för en tonalitet på en speciell kanal så håll dig till den. 

1 Kommentar

  1. Pingback: Varför ska du ha en freebie? - Social Media School

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *