Ranka högre i Googles sökningar
Vi har alla hört det så många gånger förut, men det tål att sägas igen; var smart med hur du använder orden! Att vara ett av de första resultaten på Google kan vara det som avgör om din målgrupp väljer dig eller din konkurrent. Tänk på hur det är för dig, när du söker efter något, vilka resultat är det mest troligt att du klickar på? Förmodligen är det något av de översta. Oftast lämnar vi inte ens första sidan av resultat.
Det betyder alltså att du behöver vara en av de första resultaten i en sökning för att öka chanserna att någon ska klicka sig vidare till din sida. Generellt sätt så gäller att ju högre upp du hamnar i sökningar desto fler är det som besöker just din sida. Självklart finns det även andra faktorer som spelar in, som till exempel vad din rubrik är och vad av din sida som visas upp i sökresultatet.
Det finns några enkla saker du kan göra för att optimera din företagssida på Facebook för att göra det lättare för Google att hitta dig. Genom att förstå vad de olika delarna av din företagssida innebär och hur du använder dem till din fördel kan du klättra högre upp i sökningar.
Här är 5 enkla saker du kan göra för att ranka högre på sökmotorer.
1. Välj rätt namn på din företagssida
En av sakerna som Google tittar på är namnet på din företagssida. Det kanske låter självklart, men det är många som ändå inte tänker igenom sitt namn. Låt ditt namn vara så tydligt det bara går. Använd ditt företagsnamn eller namnet på din verksamhet, det gör det lättare både för användare att hitta dig när de säker på Facebook och för Google att förstå vad det är för sida och vilket företag den tillhör.
2. Välj rätt domännamn på din företagssida
När du har valt ett bra namn på din sida ska du även se till att ditt domännamn matchar namnet på sidan och din verksamhet. Många vet inte om det, men du får ett domännamn så fort du skapar en företagssida på Facebook, men det är inte säkert att det domännamnet är något som gynnar dig.
Om det mest optimala för dig är upptaget sätter Facebook ofta dit siffror efter namnet på din företagssida. Om du har valt företagsnamnet Berras cyklar kan det hända att facebook ger dig domänen facebook.com/berascyklar835. Siffrorna är helt orelevanta för din företagssida och ger dig inga fördelar i sökningar på Google.
Prova att byta till en domän som passar dig bättre. Kanske har du en hemsida på berrascyklar.se, då skulle du kunna byta din domän på Facebook till facebook.com/berrascyklar.se. På så sätt gör du det lättare för Google att koppla att företagssidan hör till just ditt företag.
3. Använd rätt ord på rätt plats
Att veta var du ska skriva vad kan hjälpa dig att ranka högre i sökningar. har du tänkt på att det alltid finns med en kort text från företagets sida när du säker efter något på google? Det första du ser är förmodligen rubriken, men under rubriken finns även ett par rader text. Genom att optimera de raderna gör du det lättare för både Google och användare att förstå vad din sida handlar om och ökar därför chansen att både ranka högre i sökningar och att driva relevant trafik till din sida.
På din företagssida har du en flik som heter “om” där du kan berätta lite om ditt företag och vem du är. Det är den texten som kommer synas på Google så gör det mesta av den! Här ska du sammanfatta ditt företag eller din verksamhet med max 255 tecken, se till att få med det viktigaste som till exempel ditt företagsman och dina nyckelord. Se dock till att inte spamma. Att trycka in så mycket nyckelord du bara kan gör dig ingen nytta, se till att du har en bra och sammanhängande text där du bakar in nyckelorden på ett naturligt sätt.
4. Länka till din företagssida från dina andra kanaler
Att ha andra sidor som länkar till din företagssida ger dig auktoritet på Google. Genom att använda dina egna kanaler för att länka till din företagssida kan du boosta auktoriteten lite, speciellt i början när det kanske inte är så många andra som länkar till den. Men återigen, spamma inte. Lägg bara till en länk där det passar.
5. Optimera dina inlägg
Visste du att de första 18 tecknen i ett inlägg på Facebook innehåller det man kallar för metadata, alltså den del av inlägget som Google använder för att ta reda på vad ditt inlägg handlar om. Därför är det viktigt att få med dina nyckelord tidigt i ditt inlägg.
Du kan se det om en rubrik. Låt den första meningen vara extra tydlig och berätta vad ditt inlägg handlar om. Som med allt annat vi gått igenom här så handlar det om att göra det så lätt som möjligt för Google att förstå vad ditt inlägg handlar om och att den information som Google ser är så relevant som möjligt för inlägget du skriver.