5 anledningar till att du borde använda Facebook Pixel

Facebook Pixel, detta fantastiska verktyg som så många pratar om men minst lika många är rädda för att börja använda. Kanske känns det krångligt eller komplicerat? Kanske tycker du att det inte är något som du behöver? Eller vet du helt inte vad det är eller varför alla som annonserar på Facebook eller Instagram bör använda det? 

Jag ska ge dig 5 anledningar till varför alla borde använda sig av Facebook Pixel.

1. Lär känna din målgrupp bättre

Med Facebook Pixel kan du till skillnad från mycket annan statistik se vilka av de som besöker din hemsida som slutar upp som kunder. Kanske är det inte alls de som visat ett högt engagemang på dina poster. Se vilka i din målgrupp som ger mest lönsamma resultat, vad de har för demografi  och vilka sidor personer som genomför köp ofta besöker. Du kan sedan anpassa dina annonser efter den nya informationen och förhoppningsvis även öka din försäljning.

2. Öka lönsamheten på din annonsering

Genom att använda dig av händelser i Facebook Pixel kan du få uppgifter om till exempel personer som har lämnat varor i sin varukorg utan att köra ett köp. Detta är den målgrupp som brukar ha absolut högst ROI, alltså en väldigt värdefull målgrupp att ta till vara på. Genom att spåra dessa personers handlingar på din hemsida kan du skapa en anpassad målgrupp av dem och annonsera mot just dem som har lämnat produkter i varukorgen och påminna dem om att slutföra köpet. 

3. Förstå vilket innehåll som ger bäst resultat

Annonserar du dina inlägg på Facebook för att öka engagemanget eller varumärkeskännedomen? Får du mängder av likes men vet inte hur stor del av dem som resulterar i en försäljning? Använd Facebook Pixel för att spåra trafiken från dina inlägg och ta reda på vilken typ av inlägg som genererar flest nya kunder och anpassa därefter ditt innehåll efter resultaten. 

4. Rikta dina annonser till de personer som med störst sannolikhet ger dig ett bra resultat

När du tittar på statistiken från en annons är det lätt att stirra sig blind på det direkta resultatet av annonsen. Om du till exempel har en leadannons där du samlar in e-postadresser till ditt nyhetsbrev och det bara ramlar in nya prenumeranter, resultatet för annonsen ser fantastisk ut och går mycket bättre än du hade räknat med. Men hur många av dina nya prenumeranter blir nya kunder? Hur många av dem genomför senare ett köp? 

Med Facebook Pixel kan du spåra just det; hur många av de som klickar på din annons som faktiskt blir kunder. På så sätt kan du få mer exakt statistik över hur mycket varje lead kostar i förhållande till hur mycket du senare tjänar på det. 

5. Få bättre koll på var dina konverteringar på hemsidan kommer från

Vet du vilka konverteringar som kommer från dina annonser och vilka som kommer från andra medier? Med Facebook Pixel ser du på en gång hur många av konverteringarna som kommer från Facebook. Ett utmärkt sätt att få bättre koll på var det lönar sig att annonsera och vara aktiv.

 


Har du en strategi för dina sociala medier? Att ha en strategi underlättar ditt arbete med sociala medier oavsett om du är ett enmansföretag eller om du driver ett stort företag.

Här kan du läsa mer om vikten av att ha en sociala medier strategi.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *